You Are Reading

6

Hindari 6 perkara ketika tidur..

Izzatie Natasha Wednesday, January 12, 2011
Hi guys..!!

Entri hari ni kita akan berbicara mengenai tidur.. (ecece.. dah macam pengacara WHI..) ;) Korang mesti dah sedia maklum bahawa tidur yang berkualiti amat penting bagi memastikan kecergasan pada keesokan harinya.. Oleh itu, hari ni saya nak share dengan korang semua mengenai 6 perkara yang perlu dihindari ketika tidur bagi menjamin tidur yang berkualiti dan memberi manfaat.. :)



1. Jangan tidur bersama jam.. Tahukah korang bahawa jam tangan boleh mengeluarkan radio aktif..?? Even jumlahnye tak banyak, sedikit sebanyak ia boleh mengganggu kesihatan korang..



2. Jangan tidur dengan handphone.. Letak handphone bersebelahan ketika tidur adalah tidak digalakkan even ada antara kita yang menggunakannya sebagai alarm.. Para saintis telah membuktikan bahawa alatan elektrik dan elektronik including handphone akan mengeluarkan sejenis gelombang yang tidak baik untuk kesihatan..



3. Jangan tidur dengan mekap yang masih melekat.. Hal ini kerana ia boleh mengakibatkan masalah kulit dalam jangka masa panjang.. Solekan yang tidak dicuci boleh menghalang kulit daripada bernafas dan mendapat pengaliran udara yang sepatutnya.. Korang juga akan mengambil masa yang lama untuk mendapat tidur yang lena..

clean up your makeup before you want to sleep..


4. For girls and women, korang tak digalakkan tidur dengan memakai bra kerana ia dikhuatiri menyebabkan barah payudara melalui kajian yang dijalankan oleh saintis Amerika.. Memakai bra melebihi 12 jam adalah berisiko..

pyjamas yang selesa untuk tidur.. :)


5. For boys and men, tak elok memakai underwear ketika tidur.. Seeloknya pakailah boxer yang longgar dan selesa..

boxer yang cute.. ;)


6. Jangan tidur tanpa seurat benang (naked).. Hal ini juga penting kerana if time tidur berlaku sebarang kemalangan/kecemasan bukankah ia memudaratkan korang..?? Tepuk dada, tanya minda.. Janganlah ditanya pada selera.. ;)

So, lepas ni boleh la korang hindari benda2 yang tak patut dilakukan ketika tidur.. Betulkan yang biasa, biasakan yang betul.. :) Sekian.....

6 comments:

syafiqsulaiman said...

peringatan yang menarik..!

.b.e.d.d.y. said...

sha aku dah 3 malam tidur tak lena. aku ni memang hantu tidur tapi sekarang ni aishhhh. ada je masa aku terjaga. pastu pagi2 mengantuk. lecturer cakap apa semua tak sampai kat otak aku. hahaha

Izzatie Natasha said...

syafiq: yurp2.. hope kite semua akan amalkan.. :)

beddy: ish2.. parah gak kes ko ni.. apa kata b4 tido tu ko baca buku.. confirm bosan n mengantuk.. haha!

Aleen Aiden said...

erk,lepas nih klo nak tido kene letak fon bawah katil.supaya bile alarm berbunyi maseh boley dengar.hu3

Izzatie Natasha said...

aleen: yurp2.. demi kesihatan.. ;)

Anonymous said...

sume benda aku buat, kecuali no 3 dgn 4 tu coz aku laki.. aku rasa sume aku blh hindarkan la cume tang tdo naked tu x leh kot.. lg slesa tdo naked.. haha

Sponsored By

 
Copyright 2010 Dealova Lover
Dealova Pink Blogger template Installed by ARC™